Stopem do labyrintu světa i sebe samotného
To zní trochu filozoficky, což? A přitom vám chci jen povyprávět něco o cestování a o tom, jak mi cestování pomáhá víc poznávat sám sebe. Spoiler: je to lepší než kdejaký seberozvojový kurz!
Veronika Šibůrková je studentkou navazujícího magisterského studia Sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Své uplatnění našla jako učitelka a sociální pedagožka na Katolickém gymnáziu v Třebíči. Osobní pedagogická zkušenost se sebepoškozováním u některých žáků ji přiměla k jednání. Silný moment, kdy byla svědkem sebepoškozování žáků, ji dovedl k založení projektu Vzkazy na těle. Veronika se věnuje osvětě právě v tématu sebepoškozování. Dětem a mladým dospělým představuje škálu různých technik, které mají pomoci při zpracování silných emocí. Pro studenty připravila Krabičky podpory před sebepoškozením jako první pomoc při psychické nepohodě. V tématu se dále vzdělává a absolvovala například výcvik komplexní krizové intervence u Modré linky.
Krabička podpory před sebepoškozením - O co jde, k čemu slouží a jaký je její obsah?
Sebepoškozování je návykové a sebepoškozující se ocitají v bludném kruhu, ze kterého je těžké vystoupit. Sebepoškozování ovlivňuje život daného člověka i jeho blízkých. Díky produktu mohou blízcí vyjádřit podporu a pomáhat jim s hledáním bezpečné strategie. Krabička sebepoškozování nevyléčí, k tomu je potřebná odborná pomoc. Má však potenciál pomoci před sebepoškozením. Sebepoškozující by se měli díky metodám zaměstnat po dobu, kdy se ocitají v těžkostech a své emoce zpracovávat bezpečnými technikami.
Obsah krabičky:
Krabička je polepena ilustrací, informativními etiketami s čísly na krizové linky a integrovaný záchranný systém. Všechny uvolňovací metody vycházejí z odborné literatury zabývající se sebepoškozováním. Jejich vhodnost byla konzultována s pracovníky Masarykovy univerzity, pracovníkem brněnské organizace Práh a jsou podrobeny kritice na sociálních sítích projektu
Jak se mohou lidé ke Krabičce dostat?
V současné době je možné Krabičku podpory před sebepoškozením zakoupit v rámci sbírky na Donio. Krabička je do sbírky vložena jako jedna z odměn. Pokud někdo již nemůže či nechce čekat, může si krabičku poskládat dle informací ze sociálních sítí. Její obsah byl již několikrát popsán v soukromých konverzacích.
Jak bude probíhat příprava Krabiček?
Po ukončení sbírky bude objednán potřebný materiál. Vytvoří se tým studentů z Katedry sociální pedagogiky Masarykovy univerzity a dalších dobrovolníků. Ti budou připravovat uvolňovací metody a polepovat materiály informačními popisky. Nakonec vše poskládají do plechových krabiček. Produkty zabalí a odešlou na potřebná místa.
Co dál?
O krabičky byl zájem i ze strany dalších organizací, a tak společně s vedením školy, na které Veronika Šibůrková působí, hledali způsob, kde najít peníze na výrobu dalších Krabiček podpory před sebepoškozením. Požádali Nadaci ČEZ a byli zařazeni do aplikace Pomáhej pohybem. Podařilo se jim nasbírat dostatek bodů a získat 60 000 Kč. Za tuto částku vzniklo sto krabiček. Krabičky byly distribuovány na základní a střední školy nebo do dětských domovů. Po sdílení zkušenosti na facebookové stránce Učitelé+ přišlo mnoho dalších žádostí o Krabičky podpory před sebepoškozením. Z tohoto důvodu byla založena právě sbírka na crowdfundingovém portálu Donio. V současné době tak Veronika a její přátelé vybírají peníze na třetí verzi krabičky.
Na projektu se dále podílí:
- Pavel Špaček, tatér, autor úvodní ilustrace (Instagram @paulo_art_tattoo)
- Pavel Rybníček, fotograf (Instagram @pavelrybnicek)
- Gabriela Hloz, ilustrátorka (Instagram @gabrielagabrielova)
- Soňa Špačková, studentka Pedagogické fakulty MUNI
- FOREST RITUAL (Instagram @forest.ritual)
- M A R I E – A N N A (Instagram @marie_henna_art)
- Relative (Instagram @relativecz)
Mgr. Bc. Veronika Šibůrková
To zní trochu filozoficky, což? A přitom vám chci jen povyprávět něco o cestování a o tom, jak mi cestování pomáhá víc poznávat sám sebe. Spoiler: je to lepší než kdejaký seberozvojový kurz!
Studium za hranicemi není jen o přednáškách, ale také o objevování různorodých kultur, nových přístupů ke vzdělávání a o osobním růstu. Naši studující sdílejí své zážitky z podzimního semestru 2024, který tráví na zahraničních stážích po celé Evropě i za jejími hranicemi. Jaké je studium v Norsku, Itálii, USA nebo Španělsku? A co je nejvíce obohatilo? Přečtěte si jejich příběhy!