Navazující magisterské studium

Sociálním pedagogem s přesahem

Pokračujte dále ve studiu, anebo přistupte do rozjetého vlaku. Bakalářským studiem to nekončí, studujte dále a na konci získáte plnohodnotné vysokoškolské vzdělání, které ještě více prohloubí vaše teoretické znalosti a zkušenosti, a rozšíří možnosti vašeho uplatnění. Směřování k vyššímu vzdělání je vždy cesta k většímu porozumění sobě samému, světu kolem nás a osobní svobodě.

Magisterské studium plně navazuje na dlouhodobou tradici naší katedry, ve které se pojí jedinečný koncept sociální pedagogiky (výchovy a rozvoje sociálně znevýhodněných dětí, mladých lidí a dospělých) a pedagogiky volného času. Jsme přesvědčeni o tom, že je to právě prostředí neformálního vzdělávání, které nabízí širší a účinnou škálu edukativních strategií, metod a technik, které napomáhají rozvoji osobnosti člověka, a tím mu umožňují být více resilientní a překonávat případné „trable“ každodenního života. Pomáháme druhým nejen najít samy sebe, učíme je rozumět sociálnímu světu, který má mnoho tváří, rozmanitostí, záludností a krás. Toto ambiciózní poslání naplňujeme společně s našimi studujícími, kterým dáváme velký tvůrčí prostor pro realizaci vlastních nápadů a projektů. Jsme přísní a zároveň pyšní na to, co jste již dokázali a jsme rádi, když se i od vás něco nového naučíme.

Ptáte se, co od studia a od nás, vyučujících, očekávat? Každý z vyučujících, se kterým se setkáte, bude jiný a jedinečný zároveň. Ona svébytná jedinečnost je vždy originální, vzájemně nás propojuje hluboký zájem o to, co děláme a pro co žijeme. Každý to děláme jinak, v rozmanitosti vidíme příležitost, nikoliv hrozbu. To, co nás spojuje, je silná angažovanost a přesvědčení, že to, jak se angažujeme v daném oboru, má hluboký smysl. Máme o vás zájem, nejsou nám lhostejné vaše životní osudy, zajíme se o to, co děláte a co budete chtít dělat v profesním životě, a ve studiu se vám budeme snažit pomáhat. Největší díl odpovědnosti je však pochopitelně na vás. Jste to vy, kdo si volí oblast své praxe, zaměření své diplomové práce, promýšlí její koncept nebo participuje na projektech, které na katedře právě řešíme.

Často kladené otázky

Co je smyslem studia Sociální pedagogika a volný čas?

Naším posláním je připravovat kvalifikované odborníky schopné edukativně rozvíjet osobnost dětí, mládeže a dospělých, motivovat je k seberozvoji, vytvářet jim sociální oporu při zvládání nepříznivých sociálních situací (rozvoj resilience) a vést je k plnohodnotnému využívání volného času (funkce preventivní a edukativní – rozvoj zájmového a neformálního vzdělávání). Rozšíříte si spektrum edukativních strategií, metod a prostředků vedoucích k utváření sociálních vztahů a občanských postojů jako základních stavebních kamenů pro zdravý životní styl a naplňování individuálního významu bytí (smyslu života). Očekáváme, že absolventi a absolventky programu akceptují morální závazky plynoucí obecně z poslání pomáhajících profesí, a budou je šířit dále ve své každodenní realitě. Očekáváme také, že uchazeči o naše studium budou mít všechny osobnostní předpoklady pro práci s lidmi, a v praxi se stanou osobními vzory pro jednání svých svěřenců (dětí, klientů apod.).

 

Jak se magisterské studium liší od bakalářského?

Navazující magisterský program rozšiřuje a obohacuje teoretické znalosti a praktické dovednosti získané studiem bakalářské úrovně a klade důraz zejména na posílení teoreticko-metodologických znalostí, kompetencí osobnostně sociálních – směřujících zejména k dovednostem řídícím, organizačním a projektovým. Možná by bylo jednoušší napsat, že si už méně hrajeme a více přemýšlíme, jak sociálně pedagogickou realitu popsat prostřednictvím teorií a konceptů, jak pochopit onen složitý sociální svět, a jak v něm obstát. Navazující magisterské studium uzavírá plnohodnotné vysokoškolské vzdělání a absolventům vytváří předpoklady pro působení v řídících pozicích, prohlubuje znalosti z oblasti vědecké metodologie, teoretických základů oboru a vytváří též předpoklad pro studium v doktorských studijních programech (DSP).

Z jakých bakalářských studijních programů se k vám mohu hlásit?

Sociální pedagogika a volný čas je navazující program, tzn. že by měl navazovat buď na bakalářský program analogický, pedagogicky zaměřený, nebo příbuzný. Příbuznost programu posuzuje garant programu, a pokud si nejste jisti, zda studijní oddělení akceptuje vaši přihlášku, nebojte se zeptat přímo garanta (nemec@ped.muni.cz), nebo prostřednictvím studijního oddělení. Obecně platí, že magisterský program je otevřený všem silně motivovaným uchazečům, pokud si chcete jen „dodělat magistra“, zvažte jiné možnosti a nabídky. Z jakých bakalářských programů akceptujeme přihlášku ke studiu? Jedná se např. o: pedagogiku, vychovatelství, pedagogiku volného času, psychologii, sociální práci, psychologii, sociologii, sociální antropologii apod. Akceptujeme také přihlášky programů, které jsou zakončeny státní závěrečnou zkouškou z pedagogiky a psychologie (též z pedagogiky a psychologie), typicky např. bakalářské programy vedoucí k učitelské kvalifikaci. Pokud jste absolventi např. čistě oborového studia, např. matematiky, fyziky, hudební vědy apod., pracujete v oblasti školství a máte již tzv. kvalifikační studium pedagogiky, akceptujeme vaši přihlášku také. Snažíme se být maximálně otevřeni všem motivovaným zájemcům. Odborné předpoklady pro studium jsou následně ověřeny odborným testem. (link na https://www.ped.muni.cz/pro-uchazece/navazujici-magisterske-studium/podminky-a-kriteria-prijeti-ke-studiu/#prijimaci-zkouska )

Jaký je rozdíl mezi prezenční a kombinovanou formou studia?

Rozdíl je opravdu jen ve formě studia. Prezenční studující mají vyšší počet kontaktní výuky (obvykle rozvrhované od pondělí do čtvrtka, v praxi se však může jednat jen o dva nebo tři výukové dny, počet výukových týdnů je obvykle 13–14 v semestru dle aktuálního rozvrhu). Kombinovaní studující mají nižší počet kontaktních hodin a ty jsou soustředěny do 4–5 výukových bloků, které zpravidla probíhají celý den (8–20) v pátek a sobotu každý měsíc během semestrální výuky (září–leden, únor–květen). Obsah studia a výstupy jsou zcela identické (nelze říct, že jedna z forem je lehčí nebo těžší). Kombinovaní studující jsou více zatíženi samostudiem a individuální domácí přípravou. Identický je i rozsah a obsah praxí apod. Kombinované studium je vhodné pro ty, kteří již pracují na plný pracovní úvazek. Osobní účast na výuce je podstatná.

Jaká je očekávaná úroveň cizího jazyka a angličtiny?

V navazujícím magisterském studiu je na celé univerzitě předepsaná úroveň B2. Můžete vybírat mezi běžně rozšířenými světovými jazyky (angličtina, němčina, francouzština, španělština, ruština). Výuka je rozložena do prvního a druhého semestru. V prvním semestru je předmět zakončen zápočtem, ve druhém pak zkouškou (obecně platí, že pokud jakýkoliv předmět neukončíte v řádném semestru, můžete ho opakovat ještě jednou v následujícím možném semestru). Nároky studijního programu jsou však postaveny tak, že angličtinu je třeba ovládat alespoň na takové úrovni (B1-B2), abyste úspěšně zvládli projít přes sadu povinně volitelných předmětů v angličtině. Z nabídky tří předmětů si budete vybírat právě jeden, dále budete provádět rešerši anglických odborných zdrojů, pracovat s anglickou doporučenou literaturou apod. V případě návštěvy zahraničních hostů mohou některé přednášky a semináře (výuka) probíhat v angličtině. Naše katedra dlouhodobě využívá všechny možné strategie internacionalizace. Velmi oblíbené jsou u našich studujících zahraniční stáže, studijní pobyty v rámci programu Erasmus+ apod.

Musím v rámci studia absolvovat praxi, když jsem v kombinované formě a praxi mám každý den?

Ano. Praxi, kterou popřípadě realizujete, je obvykle již nějakým konkrétním způsobem zaměřená, pracujete s vybranou cílovou skupinou v určitém prostředí apod.

Forma praxe je koncipována jak průběžně, tak i spuvisle, obsahově je členěna do dvou oblastí: sociální pedagogiky (práce) a volného času. Celkový objem praxí je v rozsahu 12 kreditů (10 % kreditové zátěže, tzn. cca 300 hodin za navazující magisterské studium). V prvním, druhém a třetím semestru si budete zapisovat předmět Sociálně pedagogická praxe 1-3 a Volnočasová pedagogická praxe 1-3, vždy po 2 kreditech (4 kredity/semestr). Cíle praxe jsou obecně vymezeny tak, abyste se seznámili nejen s dokumentací vybraných zařízení, procesy vedoucími k tvorbě strategických dokumentů, projektů, organizací práce apod., ale zároveň i prakticky osvědčili své dovednosti jako je schopnost pracovat v týmu, vést pedagogické a sociální aktivity s deklarovanými cílovými skupinami (klienty), vést týmy lidí, připravovat plán aktivit, podílet se na vytváření projektů a jejich realizaci apod. Budete mít možnost vybírat ze spektra doporučených zařízení, se kterými fakulta (katedra) dlouhodobě spolupracuje, nebo si po domluvě s garanty praxí zvolíte instituci (organizaci) dle vlastního výběru, např. s ohledem na zaměření své diplomové práce, realizaci projektu apod.

Přesný popis praxí je uveden vždy v sylabu daného předmětu a na začátku studia dostanete ještě detailní informace od garantů. Pokud tedy již nějakou praxí aktuálně procházíte, a daná praxe je v souladu s obsahem předmětu (sylabem), uznáme vám jednu praxi během studia. Dvě praxe (sociální a volnočasové) tedy budete muset absolvovat, a to na jiném pracovišti, než kde působíte. Jsme toho názoru, že právě pohled „jinam“ je vždy inspirující a rozvíjející.

Jaké budu mít uplatnění v praxi?

Uplatnění našich absolventů je poměrně široké a zahrnuje škálu nejrůznějších profesí, z nichž některé jsou definovány i zákonem. Naši absolventi působí všude tam, kde mohou využít přímou pedagogickou práci s dětmi, mládeží (viz Zákon č. 563/2004 o pedagogických pracovnících) i dospělými, a to jak v oblasti školního, tak i mimoškolního systému vzdělávání. Typicky se jedná o profese vychovatelů, animátorů, pedagogů volného času apod. Uplatnění nacházejí absolventi též jako sociální pracovníci (zejména OSPOD, v oblasti terénní sociální práce, streetwork apod.), viz zákon č. 108/2006 o sociálních službách. Velmi často naši absolventi zakládají sami své organizace a působí jako realizátoři nejrůznějších rozvojových a výzkumných projektů, a to jak ve státním, tak nestátním a soukromém sektoru. Část absolventů působí v resortu spravedlnosti jako vychovatelé ve věznicích, nebo jsou pracovníky probační a mediační služby. Velká poptávka po našich absolventech je v oblasti alternativního vzdělávání (lesní školky, alternativní školy apod.). Sociální pedagogové nacházejí stále častěji uplatnění i v běžných školách (po boku psychologů a speciálních pedagogů) .

Sociální pedagogika a volný čas (zjistit více)

doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.

Garant magisterského studia

kancelář: bud. D/5010
Poříčí 538/31
603 00 Brno

Zobrazit na mapě

telefon: 549 49 5855
e‑mail:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info