Projekt: 7 chybějících
Autoři projektu: Anežka Hofmannová, Adéla Růžková, David Rys, Josef Martinovský, Kristýna Dosedělová
Plánování, přípravy a překážky
Projektový tým si zvolil vcelku velké sousto, nosnou myšlenku totiž netvoří jen jedno, ale hned sedm témat. Členové se potýkali s pocitem, že se na mnoha českých školách nedostává prostoru určitým tématům ve výuce, která by ale naopak měla mít podstatné místo. Sice jde o průřezová témata RVP, ale na mnoha školách jejich hloubka zkrátka chybí. A ,,sedmi chybějícími” jsou pro tento tým: finanční gramotnost, sexuální výchova, problematika sociálních sítí, závislosti, duševní hygiena, sociálně-emoční výchova, zájmy a budoucnost. Některá témata jsou na školách dle týmu stále probírána pouze okrajově, a proto je dle nich třeba myslet na ně v souvislosti s budoucím životem žáků. S touto nosnou myšlenkou tak přišel David s Anežkou a svým nápadem strhli i další přátele. Nakonec tak vznikl pětičlenný tým složený zejména z přátel, což například David vnímá zpětně jako ne zcela šťastnou volbu. Sestavení základního týmu nebylo údajně moc dobré, protože práce v daném složení příliš nefungovala a některým členům nevyhovovala. Týmu se však podařilo rozdělení průřezových témat, kdy každý zpracoval téma jemu blízké, díky čemuž nebyla samotná příprava nijak složitá. Před samotnou lekcí vždy proběhla společná schůzka, kde si členové představili svoje přípravy a vyjádřili se k případným úpravám. Co se týče pomůcek na lekce, většinou stačily papíry, fixy drobnosti, které nebyly nikterak nákladné ani složité. Obtížné bylo, aby se všichni členové u schůzek sešli, měli čas a soustředili se na to, což bylo velmi náročné.
Realizace a spolupráce
Místem pro realizaci se stala ZŠ Šlapanice u Brna, kterou si tým vybral na základě známosti se sociální pedagožkou působící v této škole. Po e-mailové korespondenci proběhla návštěva školy a organizační schůzka. Spolupráci a komunikaci se školou vnímá tým jako podstatnou část toho, proč se realizace projektu vydařila.
Překvapení, ponaučení
Pro Davida bylo například překvapením, že mnoho dětí neumí napsat dopis. I proto si řekl, že je potřeba otevírat i taková témata a učit děti i těmto dovednostem. Zároveň si ale David po realizaci a zpětné vazbě uvědomil, že vše dělali správně a nejlépe, jak mohli.