Projektuji, projektuješ, projektujeme: 7 chybějících

Napříč ročníky studia sociální pedagogiky se studenti denního i kombinovaného studia setkávají s předmětem projektování.Seznamují se s ním skrze plánování, realizaci a medializaci, spolupracují v nových týmech a ve vodách fundraisingu oslovují možné sponzory. Dnes je na řadě projekt, který si klade za cíl přiblížit žákům 2. stupně ZŠ znalosti a dovednosti, které jsou nejen potřebné v praktickém životě, ale zároveň je členové realizačního týmu vnímali jako chybějící nebo nedostatečně ukotvené během jejich vlastní povinné školní docházky. Projekt, který dnes představujeme, shrnují členové týmu následujícími slovy: škola, jednoduchost, hravost, důležitost a přesah.

21. 3. 2024

Bez popisku

Projekt: 7 chybějících

Autoři projektu: Anežka Hofmannová, Adéla Růžková, David Rys, Josef Martinovský, Kristýna Dosedělová

Plánování, přípravy a překážky

Projektový tým si zvolil vcelku velké sousto, nosnou myšlenku totiž netvoří jen jedno, ale hned sedm témat. Členové se potýkali s pocitem, že se na mnoha českých školách nedostává prostoru určitým tématům ve výuce, která by ale naopak měla mít podstatné místo. Sice jde o průřezová témata RVP, ale na mnoha školách jejich hloubka zkrátka chybí. A ,,sedmi chybějícími” jsou pro tento tým: finanční gramotnost, sexuální výchova, problematika sociálních sítí, závislosti, duševní hygiena, sociálně-emoční výchova, zájmy a budoucnost. Některá témata jsou na školách dle týmu stále probírána pouze okrajově, a proto je dle nich třeba myslet na ně v souvislosti s budoucím životem žáků. S touto nosnou myšlenkou tak přišel David s Anežkou a svým nápadem strhli i další přátele. Nakonec tak vznikl pětičlenný tým složený zejména z přátel, což například David vnímá zpětně jako ne zcela šťastnou volbu. Sestavení základního týmu nebylo údajně moc dobré, protože práce v daném složení příliš nefungovala a některým členům nevyhovovala. Týmu se však podařilo rozdělení průřezových témat, kdy každý zpracoval téma jemu blízké, díky čemuž nebyla samotná příprava nijak složitá. Před samotnou lekcí vždy proběhla společná schůzka, kde si členové představili svoje přípravy a vyjádřili se k případným úpravám. Co se týče pomůcek na lekce, většinou stačily papíry, fixy drobnosti, které nebyly nikterak nákladné ani složité. Obtížné bylo, aby se všichni členové u schůzek sešli, měli čas a soustředili se na to, což bylo velmi náročné.

Realizace a spolupráce

Místem pro realizaci se stala ZŠ Šlapanice u Brna, kterou si tým vybral na základě známosti se sociální pedagožkou působící v této škole. Po e-mailové korespondenci proběhla návštěva školy a organizační schůzka. Spolupráci a komunikaci se školou vnímá tým jako podstatnou část toho, proč se realizace projektu vydařila.

Překvapení, ponaučení

Pro Davida bylo například překvapením, že mnoho dětí neumí napsat dopis. I proto si řekl, že je potřeba otevírat i taková témata a učit děti i těmto dovednostem. Zároveň si ale David po realizaci a zpětné vazbě uvědomil, že vše dělali správně a nejlépe, jak mohli.

Zpětná vazba

Zpětná vazba byla více než pozitivní, děti se skutečně něco naučily, získaly zkušenosti, zažily zábavu i ponaučení a především v sobě probudily zájem o daná témata, což bylo hlavním cílem. Nelze tvrdit, že by lekce změnily svět, ale každý zúčastněný si z nich něco odnesl, což v podstatě změnilo alespoň malou část světa.

Co s projektem dál?

Projekt s sebou nese potenciál například v podobě sepsání metodik programu, instagramového účtu s pedagogickým a osobnostním přesahem a případné realizace na dalších základních školách.

         ,,Myslím si, že děti by měly být více připraveny na to, s čím se v životě setkají.”

                                                             Kristýna Dosedělová

 

Autor článku: Linda Kselíková

 

Bez popisku
Bez popisku

Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info