Divadlo ve výchově otevírá sociální témata
Divadlo ve výchově je edukační metoda, která pomocí divadelního představení předává publiku hlubší sdělení nebo poselství. Tato metoda ve všech formách vyžaduje určité zapojení publika (žáků, studentů ale i dospělých). Zapojení může probíhat přímo během představení, kdy publikum do hry vstupuje a spoluutváří tak celou její podobu, nebo například formou navazujícího workshopu, kdy se účastníci věnují danému tématu v připravené lekci. Drama ve výchově je vhodnou metodou při otevírání sociálních témat, například šikany. Lekce většinou bývají realizovány buďto přímo ve školním prostředí, nebo ve speciálních centrech, která se tématu věnují profesionálně. V Brně je nejznámější centrum Labyrint, které spadá pod SVČ Lužánky. A právě do podobného centra v Budapešti jsme dostali možnost se zajet podívat na třídenní stáž. Tu jsme financovali přes stipendijní program (viz rámeček níže) Pedagogické fakulty MU.
Sociální sítě, krize identity, zodpovědnost za vlastní činy
Organizace Káva Kulturális Mühely působí v Budapešti již 22 let a patří mezi světově nejuznávanější organizace tohoto typu. Denně hrává několik představení pro různé cílové skupiny, od žáků po dospělé. Zároveň umožňují vysokoškolským studentům náslechy, které jsme s radostí využili. Ráno a dopoledne jsme vždy strávili sledováním představení a následných lekcí. Vše probíhalo v maďarštině, ale měli jsme k dispozici anglický překlad scénářů a zaměstnankyni Kávy, která nám ochotně tlumočila i besedy s herci. Dohromady jsme viděli tři představení:
- Troll o hranici mezi legrací a ubližováním na sociálních sítích,
- Under their feet, které řešilo krizi identity dvou generací maďarských emigrantů,
- Peer Gynt upozorňující na nutnost převzít zodpovědnost za vlastní činy.
Herecké výkony a divadelnický přístup
Společným jmenovatelem všech tří představení byly skvělé herecké výkony. Díky nim působila představení uvěřitelně a realisticky. Později jsme se dozvěděli, že nikdo z divadelníků není profesionální herec, což mě osobně dává velkou motivaci do budoucna pracovat na zlepšení vlastních hereckých dovedností. Nejpřínosnějším shledávám právě fakt, že jsme měli možnost vidět jiný, více divadelnický přístup k divadlu ve výchově a porovnat jej s tím, na co jsme doposud byli zvyklí.
Markéta Braunová, studentka 2. ročníku bakalářského studia