Výukové nástroje na doučování, do výuky a vlastně i do života!

Máme tady duben, venku je teplo a my už známe hromadu stránek, na které můžeme zavítat, když hledáme inspiraci do našeho vyučování a doučování. A právě nyní bych chtěla navázat na článek, v němž jsem předávala tipy na zdroje do výuky, protože dnes se budeme věnovat výukovým nástrojům. Pod slovním spojením „výukový nástroj“ si představme nějakou aplikaci nebo stránku, na které můžeme tvořit vlastní obsah. Tak jdeme na to!

26. 4. 2023

Inspirace k online doučování – 6. díl

Hlavní myšlenku tohoto článku si také můžeš poslechnout v krátkém videu Inspirace – doučování.

***

Kahoot

Abych byla upřímná, když zaslechnu znělku ze stránky Kahoot, tak se ve mně probouzí nezastavitelný vztek. Když se totiž do českého prostředí Kahoot protlačil, všichni ho začali používat. A čeho bylo moc, toho bylo příliš. Možná, že přeháním a daná znělka nezaznívala v každé škole, ale je to můj úhel pohledu. (Má někdo stejný? Prosím, řekněte, že nejsem sama!)

Kdo o Kahootu ještě nikdy neslyšel, tak se jedná o nástroj, který je skvělý na sestavování testů pro žáky. Většinou jej učitelé používají při skupinové práci, přičemž každá skupinka má jeden mobilní telefon a ve stanoveném limitu se snaží, na co nejvíce otázek odpovědět správně. Ovládání je jednoduché a přizpůsobené telefonu, jak je vidět na obrázku přiloženém níže. Když už tento nástroj ve výuce používám, vždy si zkontroluji, že mám ztlumený zvuk.

Obrázek 1: https://www.instruction.uh.edu/2018/12/18/active-learning-with-kahoot/

Quizlet

Dalším nástrojem vhodným pro „testování“ je Quizlet. Tam si můžeme vytvořit výukové kartičky a buď je včlenit do výuky, nebo si takto doma žáci mohou procvičit třeba slovíčka, nové téma apod. I já sama jsem si občas takové kartičky vytvořila na opakování určitého tématu do školy. Primárně bych tento nástroj doporučila na výuku jazyků, protože si můžeme dané slovíčko/slovní spojení/větu nechat i přečíst.

Procvičujeme čtyřmi různými způsoby, jak je vidět na druhém obrázku vloženém pod těmito řádky.

Padlet – aplikace

Možná se vám vybaví video, které se vztahovalo ke třetímu článku (ten se zaměřoval na to, co dělat, když je žák nebo doučovatel nemocný), mluvila jsem tam právě o Padletu. Doporučuji si rovnou stáhnout i aplikaci, protože se v ní lépe pracuje než v pouhém prohlížeči. Pokud jste daný článek nečetli nebo neviděli video, tak se jedná o takovou virtuální nástěnku. Pošlete na ni žákům odkaz a oni mohou cokoli připnout – text, obrázek, odkaz. Je tam na výběr spousta zajímavých pozadí, které rozhodně upoutají jejich pozornost.

Miro

Na podobné bázi pracuje i aplikace Miro, která nabízí ještě mnohem více možností než Padlet. Vkládám zde snímky těch šablon, které využívám nejvíce. Od myšlenkových map, přes plánovací šablony až k různým nálepkám – najdete tady toho spoustu. Můžete sdílet mezi žáky odkaz, aby i oni mohli něco doplnit. Popřípadě je můžete naučit v této aplikaci pracovat, a oni si tak sami vytvoří myšlenkovou mapu pro zopakování před písemkou.

Learningapps a Wordwall

Do podobné skupiny bych začlenila Learningapps a Wordwall. Tyto stránky jsem nechtěla zmiňovat ve článku zabývajícím se zdroji do výuky, protože toho obsahují mnohem více. Nejen že zde nalezneme už vytvořená cvičení, ale můžeme si tady jakákoli svá také vytvořit. Jsou opravdu hravá, takže zaručuji, že budou žáky bavit.

Na první ze zmíněných najdeme cvičení, která jsou přímo rozřazena do daných skupin či předmětů. Pokud chceme nalézt to správně cvičení na stránce Wordwall, pak doporučuji přímo do vyhledávače zadat téma, které hledáte, a můžete se vrhnout do procházení. Pokud tyto stránky chcete využít jako nástroj, pak můžete zvolit některou z mnoha šablon, dané cvičení vytvořit, a poslat žákům odkaz nebo je spustit ve výuce.

Křížovky, šibenici a pexeso asi známe všichni, ale už jste je zkusili online?

Stránky Pexeso.net, Krizovky.org a Hangmanwords.com jsou převrácením známých her do online podoby. Není to nic převratného, ale myslím, že i po takových nástrojích můžeme občas sáhnout. Další nástroj, který je vhodný jen na takovou „rychlovku“ je stránka Wordart.com, na které můžete spolu se žáky vytvořit tzv. slovní mraky. Tyto mraky jsem ve výuce použila pouze dvakrát, a bohužel tedy nemám žádný svůj vlastní obrázek, proto jsem si na ukázku vypůjčila jeden z jejich webu. Tuto aktivitu můžeme třeba včlenit na samý začátek hodiny, když chceme žáky vtáhnout do tématu, které budeme probírat.

Obrázek 2: https://wordart.com

Photoretrica a Meme generátor

Přihlaste se, kdo nemilujete meme obrázky? Nikdo, že? Například Photoretrica a Meme generátor nabízí vytvoření meme obrázků, kterými rozhodně u žáků zabodujete. Tyto vtipné obrázky jsou pořád v kurzu, proto je super s nimi ve výuce pracovat nebo zadat vytvoření takového obrázku jako nepovinný úkol navíc. V rámci své poslední praxe absolvované v minulém semestru jsem se účastnila jako pozorovatel hodiny českého jazyka, ve které žáci probírali balady ze souboru Kytice. Měli za úkol vytvořit meme obrázek, který by se týkal vybrané balady. Vznikly opravdu skvělé výtvory!

Whiteboard.fi

Jako poslední jsem chtěla zmínit Whiteboard.fi, individuální digitální bílou tabuli. Přiznám se, že jsem ji při klasické výuce ve škole nevyužila, ale při online doučování ji používám poměrně často. Přikládám sem proto odkaz na video, ve kterém je ve zkratce vysvětleno, jak funguje. Žák má zkrátka před sebou otevřenou online tabuli, na kterou píše a tvoří.

***

Některé z těchto nástrojů jste možná znali, o některých možná slyšeli prvně. Budu proto ráda, když mi třeba v komentářích pod video, které se k tomuto článku vztahuje, dáte vědět, co určitě chcete vyzkoušet. Díky!

 

Nela Merva


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info