Projekty
Na naší katedře se aktivně věnujeme nejrůznějším sociálně znevýhodněným skupinám, ať už prostřednictvím Kabinetu multikulturní výchovy nebo Kabinetu Divadla utlačovaných.
Vyučujeme předměty zaměřené na aktivní doučování v sociálně znevýhodněných rodinách, na implementaci multikulturní aktivity ve školním prostředí, podporu hodnotového vzdělávání v práci učitele a další.
Od roku 2002 jsme se zapojili do nejrůznějších projektů zaměřených na podporu vzdělávání romského obyvatelstva a to především v rámci dotační programů MŠMT. A výsledky jsou viditelné přímo na půdě naší školy: 65 romských absolventů různých oborů sociální pedagogiky a aktuálně 13 aktivních romských studentů.

Otevřená univerzita, Strategický projekt MU 4.0
Cílem projektu Otevřená univerzita je dosažení relevance studijní nabídky, rozvoj hodnocení kvality programů, vyšší kompetence lidských zdrojů a rozvoj příležitostí ke studiu na MU.
O projektu:
- Podpora romských zájemců o studium na vysoké škole formou různých motivačních kurzů
- Vzdělávací programy pro sociálně znevýhodněnou populaci
- Podpora otevřeného prostředí na Univerzitě, vytvoření systému podpůrných opatření pro etnické menšiny a oslovení akademické veřejnosti
- Zvýšení kvality vzdělávání na Masarykově univerzitě s ohledem na trendy trhu práce, pokročilé technologie, nároky heterogenní studentské obce a potřeby společnosti
Datum realizace 2017–2022
Hlavní řešitelka: Markéta Pitrová
Řešitelka za Katedru Sociální pedagogiky: Lenka Gulová
Kód projektu: CZ.02.2.69/0.0./0.0/16_015/0002418
Odkaz na projekt: https://www.muni.cz/en/research/projects/37312

Zvyšování studijních a profesních perspektiv dětí a mládeže ze sociálně znevýhodněného prostředí
Cílem projektu je rozvoj vzdělávacích perspektiv dětí a mládeže ze sociálně znevýhodněného prostředí a integrace těchto sociálně znevýhodněných skupin.
O projektu:
- Zaměřeno na dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí a dětí migrujících cizinců
- Vzdělávání asistentů pedagoga
- Podpora inkluzivního myšlení
- Projekt byl implementován do výuky katedry do programu doučování, volnočasových aktivit, nultých ročníků přípravy na VŠ, zapojení romologie a výuky romského jazyka do vzdělávání budoucích učitelů, aj.
Datum realizace: 2010–2012
Řešitelky: Lenka Gulová, Ema Štěpařová, Martina Kurowski
Kód projektu: CZ.1.07/1.2.00/08.0118
Odkaz na projekt: https://www.muni.cz/en/research/projects/37312

Konstrukce vzdělávání žáka ze sociálně znevýhodněného prostředí z pohledu tří světů jeho reálného žití
Výzkum problematiky vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků ve vztahu k jejich diskurzivně konstruovaným identitám (v rámci instituce školy a v rámci rodin).
O projektu:
- Zaměřeno na děti ze sociálně znevýhodněného prostředí a děti migrujících cizinců
- Využití diskurzivně orientované analýzy v kombinaci s analytickými metodami sociálního divadla v akci
Datum realizace: 2013–2015
Hlavní řešitel: Dušan Klapko
Kód projektu: GP13-24036P
Odkaz na projekt: https://www.muni.cz/en/research/projects/22625
Analýza vědomostních prostorů u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí
Vývoj nové diagnostické metody pro zjišťování připravenosti dětí k nástupu do školního vzdělávání citlivým k odlišnostem v sociokulturním prostředí (cultural free diagnostics). Založeno na Knowledge Space Theory.
Datum realizace: 2011–2015
Hlavní řešitelka: Denisa Denglerová
Kód projektu: GPP407/11/P091
Odkaz na projekt: https://www.muni.cz/vyzkum/projekty/13603

Internacionalizace a vývoj
Naše katedra se zapojuje do mezinárodních projektů, které pomáhají budovat vzdělávání lidí v Evropě i v rozvojových zemích třetího světa.
Proměny pedagogických fakult a univerzit pro XXI. století (PUMP)
O projektu:
Projekt „Proměny pedagogických fakult a univerzit pro XXI. století“, realizovaný Pedagogickou fakultou Masarykovy univerzity, navazuje na úspěšný projekt Progresivní řízení univerzity, který byl na Ukrajině implementován v letech 2017-2018.
Cílem projektu je zvýšení kvality přípravy budoucích učitelů na vybraných ukrajinských univerzitách prostřednictvím sdílení českých zkušeností a přispět tak ke zdárné implementaci koncepce „Nové ukrajinské školy“ do praxe.
Projektu se zúčastní představitelé 21 ukrajinských univerzit, které hrají důležitou roli v rozvoji ukrajinského školství na regionální i celostátní úrovni. Mezi účastníky byly zahrnuty i přesídlené univerzity a univerzity z východu a jihu Ukrajiny.
Účastníci projektu absolvují 5 intenzivních školení na Masarykově univerzitě na téma: Příprava pedagoga pro XI století, interní evaluace, podpora mladých vědců na univerzitách a zvýšení jejich akademické mobility, internacionalizace univerzity a příprava projektů a témata podle aktuálního zájmu a potřeb zúčastněných univerzit.
Na základě těchto školení budou účastníky projektu realizovány semináře/workshopy pro jejich kolegy z univerzit, aby došlo k dalšímu šíření získaných poznatků.
V druhém roce projektu se v rámci školení uskuteční i mezinárodní doktorandská konference, na které postgraduální studenti z Ukrajiny i ČR budou prezentovat výsledky svého výzkumu a inovativní přístupy k výuce.
V průběhu projektu budou na Ukrajině realizovány 2 kulaté stoly shrnující výstupy projektu.
Datum realizace: 2019–2021
Hlavní řešitelka: Lenka Gulová
Kód projektu: 25-ČRA19-02_05
Odkaz na projekt: https://www.muni.cz/vyzkum/projekty/49507
«Зміни педагогічних факультетів та університетів у 21 столітті»
Проект «Зміни педагогічних факультетів та університетів у 21 столітті» спрямований на посилення можливостей працівників середнього менеджменту та викладачів українських університетів, що готують майбутніх вчителів.
Проект буде реалізований у період з травня 2019 року до грудня 2021 року Університетом імені Масарика та підтримано Чеською агенцією розвитку.
Ми плануємо участь у проекті для 21 українських університетів, які відіграють важливу роль у розвитку української освіти на регіональному та загальнодержавному рівні.
Упродовж 2019 – 2021 років відбудеться 5 інтенсивних тижневих вишколів у м. Брно, які будуть присвячені актуальним темам вищої освіти: підготовка педагога у 21 столітті, внутрішня оцінка вищих навчальних закладів, інтернаціоналізація університетів та підготовка і участь у міжнародних проектах, а також темам, що відповідають актуальним інтересам учасників.
У 2020 році відбудеться конференція докторантів (аспірантів), у якій візьмуть участь українські та чеські докторанти (аспіранти). Конференція включатиме також освітню програму, спрямовану на знайомство з можливостями для молодих науковців. Буде також оголошено конкурс міжнародних докторантських (аспірантських) мініпроектів, які у рамках проекту можуть отримати мінігрант для публікації спільної статті.
Проект «Зміни педагогічних факультетів та університетів у 21 столітті» продовжить успішний проект «Прогресивне керування університетом», який був реалізований у 2017-2018 роках і в якому взяли участь представники 25 українських університетів. Проект було втілено у співпраці зі Спілкою ректорів Вищих навчальних закладів України та Американськими Радами з міжнародної освіти.
Sociálně pedagogické centrum v Angole, v provincii Bié
Otevření provizorního volnočasového centra v Kuitu, v provincii Bié v Angole pro místní děti.
O projektu:
- Vzdělávání místních animátorů a pedagogů volného času pro práci s početnými skupinami dětí
- Vybudování nového volnočasového centra s hřištěm, sociálně-pedagogická práce v terénu
- Od roku 2006 do roku 2012 se projektu zúčastnilo 23 studentů MU v roli realizátorů. Projekt během svého působení zasáhl tisíce dětí a pomohl ke vzdělání desítkám místních obyvatel.
Datum realizace: 2006–2012
Hlavní řešitelka: Lenka Gulová
Kód projektu: 5/2009/07
Odkaz na projekt: https://www.muni.cz/en/research/projects/9303
Podpora rozvoje školství na Ukrajině
Cílem projektu je podpora ukrajinského Ministerstva školství a vědy v nejrůznějších oblastech, propojení vysokoškolských pracovišť, odborná podpora výzkumného institutu a další.
O projektu:
- Předání zkušenosti české expertízy v oblasti k efektivní a zdárné implementaci vytyčených reformních záměrů ukrajinského ministerstva
- Implementace profilace Dramatická výchova do vzdělávání pedagogů na Katolické univerzitě ve Lvově
Datum realizace: 2015–2018
Hlavní řešitelka: Lenka Gulová
Kód projektu: 25/2015/05, 25/2016/05, 25/2017/05
Odkaz na projekt: https://www.muni.cz/en/research/projects/37485

Progresivní řízení univerzity
Cílem projektu je modernizace terciárního vzdělávání na Ukrajině.
O projektu:
- Zapojení českých vysokých škol formou asistence vysokým školám a akademickým pracovištím zapojených do vysokoškolské výuky na Ukrajině
- Působení pedagogů a administrativních nebo řídících pracovníků českých vysokých škol
- Internacionalizace ukrajinských vysokých škol a jejich podpora při využívání nástrojů akademické mobility
- Vybudování vnitřního systému zajišťování a hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčích a s nimi souvisejících činností ukrajinských vysokých škol
Datum realizace: od 2017
Hlavní řešitelka: Lenka Gulová
Kód projektu: 25/2017/01
Odkaz na projekt: https://www.muni.cz/en/research/projects/38705

Škola jako inkluzivní prostředí
Aktivně se zapojujeme do projektů, které mají potenciál změnit způsob výuky v rámci oboru sociální pedagogiky.
Škola, kde jsem člověkem
Výzkum škol s inkluzivním potenciálem v Česku a Rakousku.
O projektu:
- Podpora inkluzivního myšlení a spolupráce mezi českými a rakouskými školami
- Spolupráce s Vídeňskou univerzitou, výzkum podpořený programem AKTION
Datum realizace: od 2014
Hlavní řešitelka: Lenka Gulová
Kód projektu: 70p7
Odkaz na projekt: https://www.muni.cz/en/research/projects/28023

Tvorba a inovace vzdělávacích programů a profesních praxí
Cílem projektu je vytvoření know-how pro práci sociálního pedagoga ve školách.
O projektu:
- Inovace a chápání oboru sociální pedagogiky jako výzkumného i studijního oboru
- Vytvoření systému profesních praxí při studiu
- Implementace profese sociálního pedagoga do školy
- Inovace studijního programu Sociálně pedagogické asistentství
- Profesní praxe zaměřená na aktivizaci seniorských skupin
Datum realizace: 2012–2015
Hlavní řešitel: Jiří Němec
Koordinátorka: Lenka Gulová
Kód projektu: CZ.1.07/2.2.00/28.0040
Odkaz na projekt: https://www.muni.cz/en/research/projects/16563
Cesty k inkluzivní škole 21. století: etnografický přístup
Školu považujeme za výjimečné sociální prostředí, neboť povinná školní docházka, která je strukturální součástí moderní společnosti, koncentruje všechny vrstvy společnosti. Přivádí do společného prostoru všechny aktéry - stát, úředníky, pedagogické pracovníky, žáky, jejich rodiče s jejich profesními, sociálními, kulturními či náboženskými specifiky. V rámci naší odbornosti se procesy inkluze a diverzity ve školním prostředí zabýváme již 10 let. V posledních letech se soustředíme na etnografické zkoumání škol, které jsou podle různých měřítek výrazně proinkluzivní. Cílem projektu je identifikovat nejdůležitější aspekty, jež pomohly škole při její transformaci od postkomunistické instituce k otevřenému prostoru.
Na základě vlastní znalosti školního prostředí, vhledu do důležitých procesů a také na základě výsledků již realizovaných výzkumů jsme stanovili dvě hlavní osy, které chceme podrobně prozkoumat v prostředí proinkluzivních škol. Jedná se o:
- Klíčové osoby, které podporují proinkluzivní školu. Může se jednat o management škol, “zapálené” učitele, odborníky ze ŠPP, atd., pro ilustraci abychom vyjmenovali ty nejvíce pravděpodobé;
- projevy otevřenosti školy v práci s diverzitou na ve všech myslitelných úrovních - a to, jak ve vztahu ke “klasickým” aktérům školního prostředí (ředitelé, učitelé, žáci), tak také k širší komunitě školy, k výukovým metodám, k prostředku komunikace, ke způsobům, jakými se kultura školy promítá do školního prostředí.
Datum realizace: 1/2019 – 12/2021
Hlavní řešitel: Radim Šíp
Řešitelé za katedru sociální pedagogiky: Denisa Denglerová, Lenka Gulová, Martina Kurowski, Markéta Sedláková
Další řešitel: Jan Kalenda
Doktorandské pozice: František Trapl, Michal Černý
Kód projektu: GA19-13038S
Odkaz na projekt: https://www.muni.cz/vyzkum/projekty/44487


Nové přístupy v sociální pedagogice
Obor sociální pedagogiky se neustále mění, stejně jako se proměňuje naše společnost a její problémy. Zapojujeme se proto do projektů, které pomáhají objevovat nové přístupy v rámci teoretické i praktické koncepce sociální pedagogiky.
Osvojování tacitních znalostí studenty učitelství v průběhu jejich pedagogické praxe
Cílem projektu je nové teoretické uchopení tacitní znalosti vycházející z nejnovějších výzkumů v oblasti kognitivních věd a neurobiologie.
O projektu:
- Nová konceptualizace a realizace výzkumu tacitních znalostí
- Využití v následujícím projektu pro zkoumání a nové koncipování diagnostické metody citlivé k odlišnostem v sociokulturním prostředí
Datum realizace: 2013–2016
Hlavní řešitel: Vlastimil Švec
Řešitel za katedru sociální pedagogiky: Radim Šíp
Kód projektu: GA13-20049S
Odkaz na projekt: https://www.muni.cz/en/research/projects/22543
NAKI: Program aplikovaného výzkumu a vývoje národní a kulturní identity
Cílem projektu je vytvoření systému edukačních programů zaměřených na vzdělávání v oblasti památkové péče a prezentace památkových objektů.
O projektu:
- Program aplikovaného výzkumu a vývoje Národní a kulturní identity (NAKI)
- Cílové skupiny projektu zahrnovaly předškolní děti, žáky 1. až 3. stupně ZŠ, studenty VŠ, rodiny s dětmi, laickou a odbornou veřejnost, seniory a návštěvníky se speciálními vzdělávacími potřebami
- Realizace proběhla v 7 edukačních centrech Národního památkového ústavu
- Projekt získal 6 certifikovaných metodik
- Spolupráce Národního památkového ústavu, Pedagogické fakulty MU a Pedagogické fakulty UK
Datum realizace: 2011–2017
Hlavní řešitel: Jiří Mihola
Řešitel za katedru sociální pedagogiky: Dušan Klapko
Kód projektu: DF12P01OVV014
Odkaz na projekt: https://www.muni.cz/en/research/projects/19005
Zvýšení kompetencí vědecko-výzkumných pracovníků zejména v metodologické oblasti
Cílem projektu bylo zvyšování kompetencí vědecko-výzkumných pracovníků v oblasti realizace výzkumných projektů skrze vzdělávací aktivity se zahraničními i tuzemskými odborníky.
O projektu:
- Zaměření na metody, které v Česku nejsou využívané: teorie vědomostních prostorů (prof. D. Albert), teorie kognitivní orientace (prof. Roger Sages a MCA, prof. Shulamith Kreitler)
- Prohloubení znalostí z různých statistických analýz (analýza predikce časových řad, korelační analýza, faktorová analýza, clusterová analýza)
- Důraz na využití nových poznatků a přenositelnost do praxe
Datum realizace: 2009–2012
Hlavní řešitelka: Denisa Denglerová
Kód projektu: CZ.1.07/2.3.00/09.0116
Odkaz na projekt: https://www.muni.cz/en/research/projects/6762