Multikulturní výchova
Inkluzivní prostředí ve škole
Oblast školství je v současnosti centrem výzkumných aktivit, neboť kvalita instituce školy rozhoduje z velké míry o budoucnosti společnosti.
Do této oblasti spadá většina nedávno ukončených i současně probíhajících výzkumů, které jsou navázané na následující projekty:
V rámci těchto výzkumů byly vydány následující monografie:
Skupiny se sociálním znevýhodněním
Předmětem našeho výzkumného zájmu jsou skupiny se sociálním znevýhodněním. Zpočátku byl předmět výzkumného zájmu zaměřen zejména na romské skupiny. Postupně se výzkumné aktivity zaměřily i na migrační vlnu. Naše výzkumná zaměření neposkytují informace pouze o cílových skupinách, ale rovněž vypovídají o české společnosti, jejích rysech, předporozuměních a postojích.
Oblast sociálně znevýhodněných skupin rozvíjejí především tyto projekty:
- Analýza vědomostních prostorů u dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí
- Konstrukce vzdělávání žáka ze sociálně znevýhodněného prostředí z pohledu tří světů jeho reálného žití.
Starší projekty z této oblasti:
- Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných skupin (VY-S-O-S)
- Analýza vzdělávacích potřeb romských žáků
- Vzájemnou spoluprací neromských a romských žáků a jejich rodin k odstranění rasismu a xenofobie ve školách a ve společnosti a další
V rámci těchto výzkumů byly vydány následující monografie:
- Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie
- Výzkumný exkurz do edukace romských žáků
- Testování kognitivních schopností u dětí v kulturně rozmanité společnosti
- Analýza prostředí rozvíjející se společnosti jako východisko pedagogické intervence. ANGOLA 2008–2012.