Kabinet osobnostně sociálního rozvoje pedagogů
Úvodní slovo
- Jak rozvíjet přiměřenou sebejistotu dětí i zdravé sebevědomí učitelů?
- Jak pomoci učitelům zvládat náročné pedagogické situace? Jak efektivně ovlivňovat atmosféru partnerství a spolupracujícího chování ve třídě a ve skupinách, kde je průvodcem?
- Jak pomoci udržet duševní rovnováhu učitele jako jednoho z předpokladů stability jeho osobnosti? Jak zvládnout stres a zlost?
- Jak co nejefektivněji sdělovat pozitivní i negativní zpětnou vazbu?
Odpověď není vůbec jednoduchá, ale mnohé se dozvíte v rámci Kabinetu OSR pedagogů.
Více o kabinetu
Čtyři principy kabinetu
Kabinet je platforma podporující a stavící na čtyřech základních principech „OSRP“ pro rozvoj a růst osobnostní a sociální kompetence budoucích a stávajících pedagogů.
Osobitost
Specifičnost, individualita, jedinečnost a originalita je základní atribut každého pedagoga. Až příliš často si chodíme do školy pro jasné návody a zapomínáme na svou jedinečnost, protože ten kdo je originální, dokáže být svůj a vytváří něco nového.
Smyslem kabinetu je cesta k učení se sebereflexi, která je základním kamenem introspekce na třech úrovních: konativní, kognitivní, emocionální.
Sociabilita
K lidskému jedinci patří přirozená schopnost sdružovat se a vstupovat do interakce. K tomu nám slouží množství různorodých komunikačních kanálů a vztahů ve společnosti. Jejich společným základem je pozornost a naladění se, bez této základní vrstvy komunikace nelze efektivně komunikovat.
Podpora interakce a hledání významů skupinové dynamiky je dalším stavebním kamenem v pomáhajících profesích, na kterých staví i kabinet.
Rodina
Lidé se dělí na ženy a muže, kteří tvoří základní důvod a předpoklad společenskosti a pokračování samotné bytostní, tedy nejen lidské, ale i zvířecí existence. Mateřská i otcovská role má svůj existenciální důvod v rodinném systému. Stávající vykořeněnost těchto rolí mění i společnost. Evropská společnost je na křižovatce rozpadu tradiční rodiny. Jaký je význam rodiny pro vývoj jedince? Máme se snažit zachovat tradiční model rodiny a podporovat jeho existenční podstatu nebo definovat základ rodiny nově pod pojmem rodič 1 a rodič 2?
Kabinet je místem hledání podstaty toho, co do společnosti přináší mužské a ženské vzory jak na profesní tak i osobnostní rovině.
Přátelství
Vedle lásky je přátelství základem osobních i profesních mezilidských vztahů. Vyznačuje se vzájemnou nákloností a porozuměním, důvěrou, upřímností, empatií bez mocenských ambicí na profesní či osobní úrovní. Přátelství je nástrojem citové intimity. Hledání a podpora principu přátelství jsou základním předpokladem zdravého růstu každého jedince.
Kabinet je také možné vnímat jako jakousi laboratoř přátelství i profesionality, jak z hlediska podstaty, tak i z hlediska činorodosti.
Více o kabinetu
Aktuálně kabinet spadá a působí pod Katedrou sociální pedagogiky, ale reálně bude fungovat v provázanosti s ostatními angažovanými katedrami pro všechny studenty PdF s ambicí vytvoření přehledné struktury OSR pedagogů, předmětů a jiné činnosti, užitečné v OSR směrem k sobě, k druhým, k profesi. (sebezkušenostní skupiny, psychosociální výcviky, terénní výuka, kurzy zaměřené na zkušenostní učení a pedagogiku volného času, aj. …)
Vzdělávání a jiné pomáhající profese se nezlepší a nezmění, pokud bude pedagog investovat energii do boje se systémem, protože jediného člověka, kterého můžeme změnit, abychom byli spokojení, jsme my sami.
Učitel jako odborník ve své profesi nežije izolovaně a odděleně od reality - jen v uzavřeném prostředí školy – ale je kromě jiného i životním partnerem, rodičem, přítelem, sourozencem, kolegou, sousedem - člověkem se svými radostmi, starostmi, očekáváními, perspektivami, úspěchy i zklamáními. Otázkou je – Co do profesního života můžeme vnést z naších osobnostních a sociálních kompetencí a co do osobního života z toho profesního uplatníme a co již do něj nevnášet?
Platforma Kabinetu OSR na Pdf MU vychází z absence nabývání osobnostních a sociálních kompetencí pedagogů během pregraduálního studia a z toho plynoucí nedostatky v oblastech jako jsou podpora prosociálního chování studentů, optimalizace školního a vyučovacího klimatu, prevence sociálně problémového chování, komunikační dovednosti pedagogů, skupinová práce, týmová spolupráce a další výchovně vzdělávací činnost, kterou nenachází v oborových znalostech ani didaktických dovednostech.
Odborné kvality, osobnostní rysy, výsledky pedagogických aktivit, ba dokonce i celková vnější upravenost a vzhled jsou jistě důležitými předpoklady sociálního úspěchu. Ovšem bez dovednosti vlastní sebereflexe, bez měkkých dovedností („soft skills“) komunikačních, bez zvládnutí účinných taktik a strategií jednání v mezilidských vztazích může i člověk, jinak respektovaný pro svoje encyklopedické vzdělání, v běžných životních situacích sociálně selhávat.
Kabinet není náhradou praktické přípravy pedagogů, ale jejím účelným doplněním umožňujícím účinnější, efektivnější pedagogickou praxi.
Lektorská základna
- Cílené propojení kateder (garantů a lektorů) na PdF MU, které oblast OSR vzdělávaní chtějí povýšit nad úroveň jednotlivých kateder a naopak cíleně pracovat na mezi-katedrální spolupráci – katedra pedagogiky, psychologie a vybraných oborových kateder (např. Primární pedagogiky, Geografie, KTV, AJ a dalších kateder).
- Hledání talentů – výběr talentovaných studentů a doktorandů + jejich testování v rámci praxe, kterou budou moci uplatňovat na svých seminářích a kurzech přímo na katedře.
- Péče o „elévy“ - cílená podpora (odborná i metodická) vybraných doktorandů a studentů, kteří mají se v oblast OSR odborně vzdělávat a uplatnit.
Lektorský tým
- Lorem ipsum dolor sit amet,
- consectetur adipiscing elit.
- Duis vehicula pulvinar diam,
- eget condimentum est porttitor a.
- Duis bibendum quis mi a accumsan.
- Nunc maximus aliquet ullamcorper.
Partnerské katedry a instituce
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Duis vehicula pulvinar diam, eget condimentum est porttitor a. Duis bibendum quis mi a accumsan. Nunc maximus aliquet ullamcorper. Duis nec lectus sed nisi interdum condimentum. Donec ut neque nisi. Etiam malesuada mauris sed dignissim iaculis. Aliquam congue volutpat augue in varius.
Publikační a odborná činnost
Výzkumné publikace zaměřené na zkušenost, osobnostní a sociální růst
- Krátkodobé studie – BC, DP, další studie např. konkrétně na metodickém kurzu
- Dlouhodobé (longitudinální) studie
- Odborná literatura na téma OSR
- Cílená výzkumné studie – např. tříletá práce na studentech BC studia + případnou následné přesahy do Mgr. Studia – nejen oboru Sociální pedagogika, ale v propojení s ostatními spolupracujícími obory
- Aplikační studie - Uplatnitelnost studentů v oblasti pomáhajících profesí zaměřených na principy OSR, PVČ a ZP
Metodické podklady
- Základní – kurzy a semináře, které garantuje a patří do portfolia stávající činnosti
- Potencionální – ve spolupráci s ostatními katedrami mimo „socped“
- Obecně prospěšné – uplatnitelné kdekoliv, kdykoliv a s kýmkoliv
Herní slabikáře
- Tematicky ukotvené fondy her pro naše studenty i jiné zájemce
- Péče o knihovnu, tematicky zaměřenou na OSR
Propojení s vyučovánými předměty
- Zde doplnit seznam předmětů + jejich linky v ISu (Petr odsouhlasí)
- Zde doplnit seznam předmětů + jejich linky v ISu (Petr odsouhlasí)
- Zde doplnit seznam předmětů + jejich linky v ISu (Petr odsouhlasí)
- Zde doplnit seznam předmětů + jejich linky v ISu (Petr odsouhlasí)
- Zde doplnit seznam předmětů + jejich linky v ISu (Petr odsouhlasí)