Kabinet osobnostně sociálního rozvoje pedagogů

Úvodní slovo

  • Jak rozvíjet přiměřenou sebejistotu dětí i zdravé sebevědomí učitelů?

  • Jak pomoci učitelům zvládat náročné pedagogické situace? Jak efektivně ovlivňovat atmosféru partnerství a spolupracujícího chování ve třídě a ve skupinách, kde je průvodcem?

  • Jak pomoci udržet duševní rovnováhu učitele jako jednoho z předpokladů stability jeho osobnosti? Jak zvládnout stres a zlost?

  • Jak co nejefektivněji sdělovat pozitivní i negativní zpětnou vazbu?


    Odpověď není vůbec jednoduchá, ale mnohé se dozvíte v rámci Kabinetu OSR pedagogů.

Více o kabinetu

Čtyři principy kabinetu

Kabinet je platforma podporující a stavící na čtyřech základních principech „OSRP“ pro rozvoj a růst osobnostní a sociální kompetence budoucích a stávajících pedagogů.

Osobitost

Specifičnost, individualita, jedinečnost a originalita je základní atribut každého pedagoga. Až příliš často si chodíme do školy pro jasné návody a zapomínáme na svou jedinečnost, protože ten kdo je originální, dokáže být svůj a vytváří něco nového.

Smyslem kabinetu je cesta k učení se sebereflexi, která je základním kamenem introspekce na třech úrovních: konativní, kognitivní, emocionální.

Sociabilita

K lidskému jedinci patří přirozená schopnost sdružovat se a vstupovat do interakce. K tomu nám slouží množství různorodých komunikačních kanálů a vztahů ve společnosti. Jejich společným základem je pozornost a naladění se, bez této základní vrstvy komunikace nelze efektivně komunikovat.

Podpora interakce a hledání významů skupinové dynamiky je dalším stavebním kamenem v pomáhajících profesích, na kterých staví i kabinet.

Rodina

Lidé se dělí na ženy a muže, kteří tvoří základní důvod a předpoklad společenskosti a pokračování samotné bytostní, tedy nejen lidské, ale i zvířecí existence. Mateřská i otcovská role má svůj existenciální důvod v rodinném systému. Stávající vykořeněnost těchto rolí mění i společnost. Evropská společnost je na křižovatce rozpadu tradiční rodiny. Jaký je význam rodiny pro vývoj jedince? Máme se snažit zachovat tradiční model rodiny a podporovat jeho existenční podstatu nebo definovat základ rodiny nově pod pojmem rodič 1 a rodič 2?

Kabinet je místem hledání podstaty toho, co do společnosti přináší mužské a ženské vzory jak na profesní tak i osobnostní rovině.

Přátelství

Vedle lásky je přátelství základem osobních i profesních mezilidských vztahů. Vyznačuje se vzájemnou nákloností a porozuměním, důvěrou, upřímností, empatií bez mocenských ambicí na profesní či osobní úrovní. Přátelství je nástrojem citové intimity. Hledání a podpora principu přátelství jsou základním předpokladem zdravého růstu každého jedince.

Kabinet je také možné vnímat jako jakousi laboratoř přátelství i profesionality, jak z hlediska podstaty, tak i z hlediska činorodosti.

Více o kabinetu

Aktuálně kabinet spadá a působí pod Katedrou sociální pedagogiky, ale reálně bude fungovat v provázanosti s ostatními angažovanými katedrami pro všechny studenty PdF s ambicí vytvoření přehledné struktury OSR pedagogů, předmětů a jiné činnosti, užitečné v OSR směrem k sobě, k druhým, k profesi. (sebezkušenostní skupiny, psychosociální výcviky, terénní výuka, kurzy zaměřené na zkušenostní učení a pedagogiku volného času, aj. …)

Vzdělávání a jiné pomáhající profese se nezlepší a nezmění, pokud bude pedagog investovat energii do boje se systémem, protože jediného člověka, kterého můžeme změnit, abychom byli spokojení, jsme my sami.

Učitel jako odborník ve své profesi nežije izolovaně a odděleně od reality - jen v uzavřeném prostředí školy – ale je kromě jiného i životním partnerem, rodičem, přítelem, sourozencem, kolegou, sousedem - člověkem se svými radostmi, starostmi, očekáváními, perspektivami, úspěchy i zklamáními. Otázkou je – Co do profesního života můžeme vnést z naších osobnostních a sociálních kompetencí a co do osobního života z toho profesního uplatníme a co již do něj nevnášet?

Platforma Kabinetu OSR na Pdf MU vychází z absence nabývání osobnostních a sociálních kompetencí pedagogů během pregraduálního studia a z toho plynoucí nedostatky v oblastech jako jsou podpora prosociálního chování studentů, optimalizace školního a vyučovacího klimatu, prevence sociálně problémového chování, komunikační dovednosti pedagogů, skupinová práce, týmová spolupráce a další výchovně vzdělávací činnost, kterou nenachází v oborových znalostech ani didaktických dovednostech.

Odborné kvality, osobnostní rysy, výsledky pedagogických aktivit, ba dokonce i celková vnější upravenost a vzhled jsou jistě důležitými předpoklady sociálního úspěchu. Ovšem bez dovednosti vlastní sebereflexe, bez měkkých dovedností („soft skills“) komunikačních, bez zvládnutí účinných taktik a strategií jednání v mezilidských vztazích může i člověk, jinak respektovaný pro svoje encyklopedické vzdělání, v běžných životních situacích sociálně selhávat.

Kabinet není náhradou praktické přípravy pedagogů, ale jejím účelným doplněním umožňujícím účinnější, efektivnější pedagogickou praxi.

 

Lektorská základna

  • Cílené propojení kateder (garantů a lektorů) na PdF MU, které oblast OSR vzdělávaní chtějí povýšit nad úroveň jednotlivých kateder a naopak cíleně pracovat na mezi-katedrální spolupráci – katedra pedagogiky, psychologie a vybraných oborových kateder (např. Primární pedagogiky, Geografie, KTV, AJ a dalších kateder). 

  • Hledání talentů – výběr talentovaných studentů a doktorandů + jejich testování v rámci praxe, kterou budou moci uplatňovat na svých seminářích a kurzech přímo na katedře. 

  • Péče o „elévy“ -  cílená podpora (odborná i metodická) vybraných doktorandů a studentů, kteří mají se v oblast OSR odborně vzdělávat a uplatnit.

Lektorský tým

  • Lorem ipsum dolor sit amet,
  • consectetur adipiscing elit.
  • Duis vehicula pulvinar diam,
  • eget condimentum est porttitor a.
  • Duis bibendum quis mi a accumsan.
  • Nunc maximus aliquet ullamcorper.

Partnerské katedry a instituce

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Duis vehicula pulvinar diam, eget condimentum est porttitor a. Duis bibendum quis mi a accumsan. Nunc maximus aliquet ullamcorper. Duis nec lectus sed nisi interdum condimentum. Donec ut neque nisi. Etiam malesuada mauris sed dignissim iaculis. Aliquam congue volutpat augue in varius. 

Mgr. Petr Soják, Ph.D.

Publikační a odborná činnost

Výzkumné publikace zaměřené na zkušenost, osobnostní a sociální růst

  • Krátkodobé studie – BC, DP, další studie např. konkrétně na metodickém kurzu
  • Dlouhodobé (longitudinální) studie
  • Odborná literatura na téma OSR
  • Cílená výzkumné studie – např. tříletá práce na studentech BC studia + případnou následné přesahy do Mgr. Studia – nejen oboru Sociální pedagogika, ale v propojení s ostatními spolupracujícími obory
  • Aplikační studie - Uplatnitelnost studentů v oblasti pomáhajících profesí zaměřených na principy OSR, PVČ a ZP

Metodické podklady

  • Základní – kurzy a semináře, které garantuje a patří do portfolia stávající činnosti
  • Potencionální – ve spolupráci s ostatními katedrami mimo „socped“
  • Obecně prospěšné – uplatnitelné kdekoliv, kdykoliv a s kýmkoliv

Herní slabikáře

  • Tematicky ukotvené fondy her pro naše studenty i jiné zájemce
  • Péče o knihovnu, tematicky zaměřenou na OSR

Propojení s vyučovánými předměty

  • Zde doplnit seznam předmětů + jejich linky v ISu (Petr odsouhlasí)
  • Zde doplnit seznam předmětů + jejich linky v ISu (Petr odsouhlasí)
  • Zde doplnit seznam předmětů + jejich linky v ISu (Petr odsouhlasí)
  • Zde doplnit seznam předmětů + jejich linky v ISu (Petr odsouhlasí)
  • Zde doplnit seznam předmětů + jejich linky v ISu (Petr odsouhlasí)

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info